Vad kan jag hjälpa dig med?

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#kreativ #kundorienterad #handlingskraftig

Namn: Vanessa F Kenneryd
Ålder: 43 år
Bor: I en femtiotalsvilla på Kärleken i Halmstad
Familj: Jag är sedan 14 år gift med min high-school-sweet-heart, tillsammans har vi två fina, makalöst musikaliska barn. En fjortonårig tjej och en tolvårig kille.
Intressen: Jag har en kreativ ådra och tycker om att skapa & fotografera. Dessutom är jag en bokslukare och plöjer många hyllmeter per år!


Arbetsgivare:
OCAY Sverige AB
Yrkesroll:
Butikschef
SalesWord: Vad kan jag hjälpa dig med?

Arbetat med: Marknadsföring, försäljning och inom hotelbranschen

Jobbar idag med: Jag ansvarar för den lokala OCAY butiken i Halmstad

Vad är de viktigaste ingredienserna i din vardag?

Innan dörrarna öppnas för dagen- en snabb blick runt i butiken, ja den är tipptopp! Nu kan vi öppna! Att jag har ordning och reda i min butik och att den är up-to-date i vårt satta sortiment är självklart så att jag kan känna mig lugn i det som är det viktigaste för mig under en arbetsdag- KUNDMÖTET. Tryggheten finner jag i min yrkeserfarenhet och utmaningen är kunden som kommer med en ny frågeställning som gör att jag får tänka i nya banor för att hitta en bra lösning.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag lyssnar in och analyserar kundens behov och genom att jag är påläst och kunnig har jag goda möjligheter att hjälpa kunden fram till bra beslut. Jag är nyfiken och vill lära mig mer om våra kunder så att jag kan ge än bättre service och hjälp.

Vad är din största utmaning som butikschef?

Den största utmaningen delar jag nog med flera butikschefer i flera olika branscher och det är hur vi skapar trafik till våra butiker. Hur vi ska konkurrera mot webbhandeln. Jag tror på butiken som handelsplats, men vi måste utmana oss själva i vad en butik kan erbjuda – mer än bara själva produkterna. Kan vi skapa en mötesplats för våra kunder att nätverka kanske?! Jag är inte i en unik bransch med unika produkter. Utmaningen blir att få kunden att välja att komma till mig och handla- inte bara en gång utan återkommande!

Vad anser du vara avgörande egenskaper för att bli en framgångsrik säljare?

Jag tror mycket på det personliga mötet, att inte vara en anonym röst i telefonen eller bara ett namn i ett mail. Att skapa relation till sin kund. Lära känna sina kunder och ligga steget före och förutse kundens behov.

Hur motiverar du dina säljare att varje dag prestera och leverera till 100%?

Genom att vara synlig och tillgänglig och själv visa hur vi bemöter våra kunder. ”Med socker kommer man längre än med salt”. Dvs genom att vara glad och trevlig får man så mycket mer tillbaka än om man är besk och bitter i sina kommentarer.

Vad är viktiga egenskaper för ett framgångsrikt team/kontor?

Först och främst handlar det om att tycka om sitt arbete och att vilja vara del av ett team. Sedan handlar det om att alla i teamet är med på att vi arbetar mot samma mål. Att det finns en vilja att hjälpas åt.

Vad är nästa steg för dig? Har du nya mål? Vad gör du om 5 år?

Det skulle vara spännande att renodla någon av alla de arbetsuppgifter som en butikschef på OCAY har. Som den tusenkonstnär jag är så har jag ett finger med i både den administrativa biten, inköpsprocessen, säljprocessen och kvalitetsarbetet.

Vilka är dina vassaste tips för att göra den säljkarriär man drömmer om?

Att tänka mål och delmål och att resan dit ska vara rolig!

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Jag blir glad när jag hjälpt en kund till ett bra beslut eller när jag kunnat stötta en kollega med kunskap och hjälp och det ger resultat i en ny affär.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här