A goal without a plan is just a wish

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara Veckans Profil eller tipsa oss om en inspirerande profil?
Maila en kort presentation till vp@salesnetwork.se

#buisnessminded #strateg #hjärtatpårättställe

Namn: Sofie Windh
Ålder: 31 år
Bor: Saltsjöbaden, Stockholm
Familj: Min sambo Marcus, ett bonusbarn som heter Algot och chihuahuan Aston.
Intressen: Vara ute i naturen, styrketräning. På vintern är snowboardåkning min stora passion.

Arbetsgivare: Schibsted Media Group
Yrkesroll: Key Account Manager
SalesWord: A goal without a plan is just a wish

Arbetat med: Har bland annat drivit eget företag och arbetat som konsult åt företag inom sociala medier samt suttit i styrelsen i Juniorhandelskammaren i Malmö. Har också tidigare arbetat digitalt med fordonskategorierna på Blocket och tagit fram skräddarsydda annonslösningar för segmentet. Har även arbetat på Blocket Bostad med hela Schibsteds portfölj mot fastighetsbranschen.

Dina arbetsuppgifter idag: Ingår i vårt härliga Team Fastighet på Schibsted och representerar hela koncernens produktportfölj som bland annat inkluderar fantastiska varumärken som Aftonbladet, Blocket, Svenska Dagbladet, Omni, Tv.nu, Klart.se, m.fl. Vårt team arbetar enbart med byggbolag samt mäklarkunder. Vi hjälper dem att nå ut till sina kunder, både säljare och köpare med deras projekt/objekt till sina målgrupper på sina marknader.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din arbetsdag?

Min vardag genomsyras av ett otroligt högt tempo i Schibstedhuset. Vi sitter ett stenkast från Stockholm central och det är riktigt kul att vara i en miljö där det skrivs nyheter som över 6 miljoner människor i Sverige tar del av varje vecka samt få vara på plats där människor gör affärer med massor av spännande företag dagligen. Vardagen präglas av många kundmöten samt internmöten och ”vanligt” arbete på kontoret, t.ex. mötesbokning, administration, offertförfrågningar, uppföljning, etc… Ena dagen kan jag t.ex. vara ute och träffa stora mediebyråer, marknadschefer för byggbolag eller huvudkontor för de största mäklarkedjorna i landet och nästa dag åka ut till lokala mäklarkontor och utbilda dem i den digitala transformationen och självklart sälja in våra vassa lösningar.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag brinner för mina kunder och vill från botten av mitt hjärta att de ska lyckas med deras verksamheter och målsättningar. Det gör att jag engagerar mig mycket i kunderna och får en djup förståelse för vad de behöver och hur vi kan hjälpa dem på bästa sätt via våra plattformar och varumärken. Förståelse för kunden tror jag är en förutsättning om man ska lyckas i säljbranschen samt att vi kan pitcha vår idé på ett snyggt sätt så de förstår varför vårt erbjudande är relevant för dem. Förutom att jag är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och besitter en stor portion envishet som sitter kvar från min uppväxt när jag tävlade på elitnivå i hästhoppning och fälttävlan så behövs ödmjukhet och förtroende. När affären är stängd börjar arbetet med att ta hand om kunderna och leverera på det som är sålt.

Vad inspireras du av i din vardag?

Jag inspireras av duktiga och kompetenta personer i min omgivning. Att åka ut tillsammans med en grupp produktspecialister inom Schibsted och låta dem presentera deras produkter, till att lyssna på ett vasst säljsamtal från en kollega gör att jag hittar nya infallsvinklar till nästa kundmöte och får mer energi. Det är verkligen guld värt!

Hur bemöter du invändningar?

Det varierar beroende på situation och vilken kund det gäller. Först och främst sätter jag mig in i kundens perspektiv och skapar en förståelse för att därefter hitta en perfekt lösning på problemet. Att ha en personlig övertygelse om sitt eget erbjudande tycker jag är viktigt samt lyfta fram konkreta case från andra kunder som har lyckats i branschen är ett vinnande koncept.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen då?

Att ha en hög aktivitet som säljare är grunden för att lyckas inom försäljning. Jag tror att det handlar om att ha många parallella processer igång samtidigt för att snabbt återhämta sig från perioder det går mindre bra. Går det trögt är det ännu viktigare att träffa fler kunder och skicka ut fler offerter för att vända tillbaka till en bra försäljning. Om det börjar kännas för tufft så tar jag hjälp av min närmsta chef och är ärlig med hur jag upplever det för att få stöttning och råd för att komma på banan igen.

Hur lång tid tog det innan du kände dig säker i din roll som säljare?

Egentligen för lång tid 🙂 Sedan jag började arbeta med försäljning har jag hela tiden tyckt att det varit väldigt roligt och såg det mest som tur när affärerna började rulla in. Det tog säkert ca ett år innan jag såg mig själv som en säljare. Efter ett tag insåg jag att jag var bra på det jag gjorde och då kändes det som en lättnad och med tiden blev jag allt tryggare i min roll.

Vad är nästa steg, vad är dina målsättningar, vad gör du om 5 år?

Jag trivs väldigt bra i rollen jag har nu och lägger all min energi och kraft på att lyckas med de utmaningar som jag har framför mig. Vi är ett härligt team med en fantastisk produktportfölj och mitt nuvarande steg är att ta tillvara på denna möjligheten och förvalta den på bästa sätt. Så länge jag känner att jag är på rätt plats med rätt förutsättningar så är den möjligheten det enda jag fokuserar på.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Jag tror på att arbeta med kunden och se potentialen för dem för att därefter göra bra saker tillsammans. Att vara en person som håller vad man lovat är viktigt och därför gäller det som jag nämnde tidigare att vårda kunden även efter den första affären är stängd. Personligen så gillar jag även att köpa saker av personer jag gillar och som är kompetenta inom deras områden. Världen vi lever i idag ställer extremt höga krav på oss säljare och vi behöver vara duktiga på att vara pålästa om branscher, trender och andra faktorer som påverkar kunder och komma med insikter på hur vi kan hjälpa dem att nå deras mål.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Nöjda kunder är det härligaste jag vet! 🙂 När jag har fått kämpa länge för att få in en affär och när kunden kommer tillbaka och säger till mig att ”hade det inte varit för dig…” så blir jag varm i hjärtat. Jag blir också glad av att jobba i ett team där alla strävar efter att klara målen tillsammans, både som lag och individuellt och hjälper varandra att lyckas. Det är en seger i sig!

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här