Allt handlar om inställning

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#positiv #allthandlarominställning #KBK

Namn: Sara Forsberg
Ålder: 28 år
Bor: Stockholm
Familj: Min sambo Johan samt våra två barn Juni 4 år & Perla 1 år
Intressen: När jag får tid över spenderar jag den gärna med min familj och mina vänner i vår stuga i Hälsingland

Arbetsgivare: Loop54 AB
Yrkesroll: Sales Manager
SalesWord: ”Allt handlar om inställning”

Arbetat med: Alla mina roller i mitt arbetsliv har hittills varit säljrelaterade. Närmare sju år på Klarna AB som AM, KAM, Global Sales Coach & Sales Manager. Därefter Store Manager på Babyshop AB och senast närmare tre år som KAM på Schibsted (SvD & TV.nu).

Jobbar idag med: Tillbaka i e-handelsbranschen på den heta startupen Loop54. Just nu ligger fokus på att knyta an nyckelkunder och att få vara med och bygga upp den bästa, mest ambitiösa och kunniga säljavdelningen i hela Sverige för att sedan ta ett stort explosivt språng ut i Europa.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din arbetsdag?

En kopp kaffe (gärna gjord av min kollega Mike, cappuccinoproffs) ett par kalla leads och ett par sköna kollegor. Jag gillar att inspirera och att bli inspirerad, det gör mina dagar.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag är orädd och prestigelös. Jag har fått höra att jag inger förtroende snabbt och jag tror att det beror på att kunden känner att mina intentioner är genuina. Jag vill dem väl och jag vet att jag kan hjälpa dem att öka sin omsättning och jag låter dem veta detta. Jag strävar efter att effektivisera mina arbetsuppgifter till max så jag kan hålla ett högt tempo under hela min dag och fokusera på det som är viktigt för stunden.

Vilka är dina styrkor som coach/ledare?

Jag tror att det är viktigt att föregå med ett gott exempel. Håller jag ett högt tempo med inspirerande, kunniga och proffsiga möten/samtal så följer resten efter. Jag är ärlig och ställer tydliga förväntningar och mål och ser till att verkligen leverera samtliga verktyg mina säljare behöver för att nå dessa.

Hur bemöter du invändningar?

Jag älskar invändningar för att jag är väl förberedd på dem. Jag vet att de kommer och jag vet precis vad jag ska säga/göra för att överkomma dem. Prata med dina kollegor/chefer/personer i ditt nätverk för att få inspiration till hur du kan tackla en speciell invändning som du har problem med.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen då?

Av erfarenhet vet jag att om jag fortsätter att hålla en hög nivå på aktivitet och utförande så kommer resultaten därefter, i slutändan handlar det om simpel matematik. Så, hur jobbigt det än känns, gå och ta en kopp kaffe, sätt dig ner och kör på igen, det kommer att vända.

Tre snabba tips på vägen?

1. Få ett lead av din kund, bästa möjliga ingång på det nya leadet.
2. Om du har möjlighet, presentera ett förväntat ROI som du räknar fram tillsammans med kunden där ni sätter förväntningar som kunden accepterar fullt ut.
3. Pratar jag med en göteborgare drar jag nästan alltid ett Göteborgs-skämt. ”Hur många tyskar bor det i Tyskland? Göööörmanyyy!”

Vad är nästa steg, vad är dina målsättningar, vad gör du om 5 år?

Jag vill få bolaget, mina kunder och mig själv att växa. Mina närmsta mål är att bli en expert på sök och e-handel i stort, att sätta fem nyckelkunder inom ett år samt få vara med och påverka och sätta säljkulturen/organisationen framöver. Om fem år jobbar jag lagom globalt med allt rörande försäljning på Loop54.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Studera ditt yrke. Effektivisera och strukturera upp din dag ordentligt. Sätt tydliga mål för dig själv, stora som små och håll dem till varje pris. Alla de små målen du sätter upp (samtal, möten, skickade mail, offerter osv) leder till dina större mål.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

När mina befintliga kunder eller mina säljare/kollegor ökar sin omsättning tack vare mig. Det är något väldigt fint med att växa tillsammans med sina kunder/säljare/kollegor.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här