Jag löser det!

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#möjligheter #organiserad #familljen

Namn: Sandra Bengtsson
Ålder: 35 år
Bor: Halmstad
Familj: Man, 3 barn
Intressen: Koppla av. Umgås med familj,  resa och träffa nya bekantskaper. Älskar att träffa nya intressanta människor.


Arbetsgivare:
TeliaSonera Sverige AB
Yrkesroll:
Personlig Rådgivare & Företagsansvarig
SalesWord: Jag löser det!

Arbetat med: Innan jag kom hit så var jag på Blocket.se och innan dess Telenor i 4 år. Så med dessa 2 jobb kombinerat var detta jobbet givet för mig. Arbetsredskapet telefon är verkligen min bästa vän på många sätt. Jag har jobbat med sälj på olika sätt sen mitt första jobb när jag va 14 år och började i butik.

Jobbar idag med: I dag sitter jag och har hand om alla företag i segmentet 0-19 anställda i Halmstad med omnejd. En relativt ny tjänst på Telia att vi finns fysiskt i butik på det lokala planet. Inte bara en telefonröst. Jag har suttit med detta sen i mars-15. Jag ringer både befintliga som kalla kunder och presenterar mig och bokar upp möten. Sen ”håller jag företaget i handen” genom hela vår resa. Dom ska kunna vända sig till mig om precis allt som har med deras kommunikationslösningar att göra. Sen är det upp till mig att lösa deras önskemål.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din vardag?

Struktur, planera min dag. Mina kollegor i butiken är superviktiga för mig. Jag har egentligen ett väldigt ensamt jobb. Blir ibland att man sitter på sitt kontor en hel dag, då är det skönt att kunna komma ut till sina kollegor och snacka lite strunt.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Organiserad, kunderna litar på mig och jag vill aldrig göra en kund besviken. Och jag är en riktig jäkel på att läsa folk, vet precis vilken nivå jag ska lägga mig på när man både pratar i telefon och när man har ett fysiskt möte. Man har blivit lite som en kameleont.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen?

Tar hjälp av min chef, här kommer chefens största jobb in. Att kunna hjälpa mig. Att peppa och lyfta.

Hur tar du kalla samtal?

Lugnt och sansat, är inte puschig och inte för hurtig, hittar mitt sätt.

Hur bemöter du invändningar?

Det gäller att vara påläst om sina egna produkter, sitt egna företag. Och aldrig gå i försvar. Utan lyssna på kunden. VARFÖR kommer dessa invändningar? Man kan oftast vända en sådan kund bara man lyssnar.

Hur tar du hand om befintliga kunder?

Jag ringer ALLTID kunden 2 veckor efter avslutad affär för att kolla av så allt fungerar, behövs något mer, glömde vi något? Det är väldigt uppskattat. Man blir personligt ansvarig för varje kund i mitt jobb. Så man ska se till att varje kund vårdas på bästa sätt. Ibland bara ringer man för att kolla av läget helt enkelt.

Hur lång tid tog det innan du kände dig säker i din roll som säljare?

Rätt länge. Jag trodde alltid jag hade ”tur” att kunden va köpsugen just när jag ringde. Att dom va på humör just då. Tillslut fattade jag att jag kanske är rätt bra på det här för det va fan va många kunder som är köpsugna när jag ringer! 😉

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Lyssna på kunden och prata på kundens nivå. Sluta prata fackspråk.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Att känna den bra magkänslan när man avslutat någon affär. Att veta att man gjort kundens vardag på arbetet lättare och mer effektiv. Och när det ringer kunder som säger ” jag fick ditt nummer av YY på XX”. Vilken bekräftelse man får då. Love it!

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här