Lär dig kanalisera dina kunskaper och erfarenheter

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara Veckans Profil eller tipsa oss om en inspirerande profil?
Maila en kort presentation till vp@salesnetwork.se

#innovativ #förtroendeingivande #nyfiken

Namn: Samuel Åkesson
Ålder: 29 år
Bor: Halmstad med sambo
Familj: Mellanbarn med tre syskon
Intressen: Entreprenörskap, försäljning, människor & padel, politik (moderaterna)

Arbetsgivare: SA Brands Reklambyrå
Yrkesroll: Egenföretagare
SalesWord: Lär dig kanalisera dina kunskaper och erfarenheter

Arbetat med: Olika typer av försäljning. Allt från B2B, F2F, B2C, event & telefon.

Dina arbetsuppgifter idag: Driver SA Brands Reklambyrå. Nykundsbearbetning, underhålla befintliga kundrelationer, skapa marknadsmaterial, hemsidor, reklamfilmer mm åt kunderna. Samt hjälpa dom med allt inom marknadsföring och företagande.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag är nyfiken, lyhörd, innovativ och orädd.

Hur tar du hand om befintliga kunder?

Jag ser till att hålla mina kunder uppdaterade med nyheter inom marknadsföring som kan öka deras ROI. Jag försöker även att skapa affärer mellan mina kunder.

Hur har du utvecklats som säljare under din karriär? 

Jag har gått från att endast tänka på vad jag kan göra för att JAG ska sälja, till att tänka på vad jag kan göra för att min KUND ska sälja.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen då?

Jag försöker undvika att ringa nya kunder utan ringer istället mina befintliga. Kontakten med mina befintliga kunder motiverar mig, får mig att slå mig på bröstet och känna mig stolt.

Hur hämtar du inspiration samt vad gör du för att ständig bli bättre på det du gör?

Jag lyssnar på poddar, går på föreläsningar sedan är det viktigt att tänka på att man inte behöver uppfinna hjulet varje gång. Utan hämta lite från dina tidigare uppdrag och lite från vad andra har gjort. Jag läser även studier och annan forskning som gjorts/görs inom den digitala världen samt inom sälj.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Det är viktigt att komma ihåg att man inte tjänar något på att hoppas att andra inte ska sälja, utan det enda man kan göra är att själv försöka sälja mer. Glöm aldrig behovsanalysen. Även den mest erfarna säljaren kan glömma vikten av att man inte ska sälja produkten utan istället sälja in lösningen på problemet.

Kan du berätta om en win-win situation?

En av mina kunder önskade en stor skylt på fasaden till deras kontor. Lyckligtvis har jag en kund som tillverkar skyltar, dessutom har jag en kund som äger ett byggföretag. Jag lyckades då rodda ihop att ena kunden tillverkade skylten, den andra satte upp skylten och den tredje blev glad och nöjd över en ny skylt. Det kändes fantastiskt kul att få skapa affärer åt mina kunder, så att de känner att de får ut ett mervärde av vår relation.

Vad har du för målsättningar inom de 5 närmsta åren?

Fortsätta utveckla verksamheten och få fler spännande kunder samt i fler olika branscher. Anställa en kollega och webbutvecklare inom 2-3år tillsammans med en säljare. Ha ett skofritt kontor med en orange heltäckningsmatta.
Vad är bäst med att vara egenföretagare?

Det är fantastiskt givande och roligt att jag lyckats starta något från grunden samt tanken att ”utan mig så hade detta inte funnits”. Det värmer också extra när jag får positiv feedback från mina kunder. Man ska inte vara rädd för att slå sig på bröstet och våga vara stolt över sitt företag och företagande.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här