Kundnytta, kundnytta, kundnytta

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#kundensbehov #bythebook #segling

Namn: Peter Olsson
Ålder: 36 år
Bor: Centralt i Halmstad
Familj: Sambon Victoria, Thilda (12 år), Melker (1 år)
Intressen: Familjen, segling, resa, skidåkning, triathlon


Arbetsgivare: Toshiba TEC Nordic AB
Yrkesroll: Account manager
SalesWord: Kundnytta, kundnytta, kundnytta!

Arbetat med: Nio år som säljare/specialistsäljare på OCAY! (fd. Gullbergs Kontorscenter), dessförinnan mediasäljare på Annonsbokningen (TDC Förlag, EDSA Förlag, ”Lokaldelen”), butikssäljare på SIBA, etc.
Har parallellt med säljkarriären varit med och byggt upp bolaget Street Performance, efter förvärv vidareutvecklat SP’s branschkollega Creatix, startat en Racing Community (RaceCom.se), etc.
Utöver detta har jag bl.a. varit engagerad i Juniorhandelskammaren, Rotary och många andra nätverk. I de två nämnda nätverken har jag bl.a. varit med och startat både Julklappsprojektet och Halmstad Går För Vatten. Båda dessa projekt lever vidare med mycket stor framgång.

Jobbar idag med: Account Manager på Toshiba och säljer copy-print-lösningar, digital signage, professionella barcode-skrivare etc.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din vardag?

Att göra rätt sak i rätt mängd vid rätt tid, skilja på viktigt och bråttom och att varje dag försöka bli lite bättre.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag förstår kundens behov, utmaningar och kan tillföra mycket kompetens som kunden inte själv kan förväntas ha. Jag brukar jämföra med min frisör. Jag gick till honom för första gången för 10 år sedan och sa ”klipp mig snyggt”. Det blev snyggt och sedan dess har jag aldrig behövt fundera över hur mitt hår ska se ut nästa gång. Det berättar han när jag kommer dit. Enkelt.
Så vill mina kunder också ha det trots att det är komplicerade system och maskiner jag säljer.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen?

Bokar nykunder. Det finns inga genvägar. Säljsvackor kommer aldrig som en överraskning när man arbetar med långa säljcykler. Ju mindre tid du lägger på nykundsbearbetning nu, ju större blir säljsvackan när det hinner ifatt dig.

Hur tar du kalla samtal?

Det beror lite på vilken typ av kund jag ringer. Ringer jag IT chefen eller VDn på ett större företag så presenterar jag mig och vad jag tror att jag personligen kan bidra med för att underlätta dennes arbetssituation, medarbetarnöjdhet, etc. Jag nämner då alltid referenskunder jag framgångsrikt utvecklat. Är det ett mindre företag så försöker jag hitta gemensamma nämnare med den jag söker. Söker på Facebook, LinkedIn och google för att hitta gemensamma bekanta, intressen, geografisk bakgrund etc. Jag kan också kommentera en dialekt som inte härstammar från regionen. Det kan öppna dörrar som avslöjar gemensamma nämnare och hittar man en sådan så blir det ett garanterat mötesbok.

Hur bemöter du invändningar?

By the book. Töm kunden på ALLA invändningar direkt och sluta inte fråga efter fler invändningar fören kunden inte har fler. När alla ”affärshinder” ligger nedtecknade framför er säger du. Om jag löser (alla) dessa punkter, gör vi affär då? Svarar inte kunden ”Ja” då så var ni inte klara trots allt och om kunden svarar avvikande kan man ju fråga sig vad man missat tidigare i processen eller möjligen om det är lönt att investera mer tid i en kund som inte ens är investeringsvillig även om du löser alla tänkbara problem och affärshinder som kunden lyckats komma på.

Hur tar du hand om befintliga kunder?

På ett kund- och personanpassat sätt. Det viktiga är att möta eller överträffa kundens förväntningar när man fått leverera. Därför lovar jag ALDRIG något jag inte kan hålla och ser till att alltid lösa ev frågetecken.

Hur lång tid tog det innan du kände dig säker i din roll som säljare?

Hmm… intressant fråga. Det gjorde jag nog efter ett par år senast jag bytte bransch, men trygg i min roll som säljare känner jag mig nog bara på väg hem från ett avslutsmöte som gått min väg. Väl på kontoret igen rinner det av mig snabbt när fokus flyttas till nästa case.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Att göra rätt sak i rätt mängd vid rätt tid, skilja på viktigt och bråttom, ”lova mindre leverera mer”, blocka din vecka och avsätt tid till nykundsbokning och att varje dag försöka bli lite bättre. Nätverka. T.ex. är Marknadsföreningen ett stort och bra nätverk för B2B säljare i Halmstad. Läs böcker eller lyssna på ljudböcker om försäljning. Där finns mycket kunskap att hämta. Glöm inte att det är människor du har att göra med. Kunderna är precis som du, enda skillnaden är att de har ett behov att fylla medan du har en lösning att erbjuda.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Oj, det är mycket det. Men en sak att lyfta är när kunden bekräftar att det blev precis så bra som jag lovade. Det är då jag försöker bidra med något mer för att överträffa kundens förväntningar. Oftast går det och då får man en mycket stark leverantörsrelation för lång tid framöver.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här