Från nöjda kunder till glödande fans – glöm genvägarna!

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Vi följer med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#brevlådor #kappsegling #ärlighet

Namn: Jonas Samson
Ålder: 46 år
Bor: Halmstad
Familj: Fru, 2 barn
Intressen: Kappsegling, bankörning med bil, familjen och barnen


Arbetsgivare: ME-FA A/S – Renz Nordic
Yrkesroll: Key account manager
SalesWord: Från nöjda kunder till glödande fans – glöm genvägarna!

Arbetat med: All typ av försäljning, från dörrknackare/väskdängare, telefonförsäljning, projektförsäljning,        storkundsbearbetning, återförsäljarbearbetning. Enbart B2B.

Jobbar idag med: Uppsökande försäljning, upphandlingar och projektförsäljning.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din vardag?

Uthållighet och kunskap om mina produkter – kunskap är makt! Jag tycker också det är viktigt med tillförlitlighet, proffsig presentationsteknik och humor.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Mina styrkor som säljare är att jag är korrekt och håller alltid vad jag lovar!
Timing, kunskap och punktlighet är viktiga faktorer i min framgång!

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen?

Anser inte att jag har några svackor, mer ett ojämnt flöde. För mig handlar allt om uthållighet, självförtroende och ”jävlar anamma” – någon måste vinna, varför inte jag?

Hur tar du kalla samtal?

Det är mer och mer sällan som detta förekommer, jag anser att man alltid kan bearbeta ett kallt samtal till att åtminstone bli ljummet, LinkedIn är en bra plattform för detta.

Hur bemöter du invändningar?

Jag anser att invändningar är förklädda köpsignaler, det gäller att bemöta invändningen på ett konstruktivt sätt annars fastnar man och kunden har vunnit just det kriget.

Hur tar du hand om befintliga kunder?

Samarbete är viktigare än köp/sälj och jag jobbar hårt för att vara förstahandsvalet i kommande projekt för mina kunder, allt från att se till att ta en lunch eller fika då och då, till att ställa upp och besvara besvärliga frågor som kunden inte förstår eller reder ut på egen hand.

Hur lång tid tog det innan du kände dig säker i din roll som säljare?

Startsträckan på de olika befattningar jag haft har varit olika, generellt kan man nämna att kunskap är makt. Lär känna dina produkter och agera enligt SPÖ – det är väldigt OK att göra misstag, det är av dessa man lär sig.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Lär dig produkten ordentligt, briljera i din presentationsteknik, våga fråga efter ordern, kunden förväntar sig detta! Lär dig köpsignalerna och att bemöta invändningar på ett proffsigt och engagerat sätt, ”för att vinna ett lopp krävs träning”. Var alltid ÄRLIG och bli personlig. Att sälja handlar sällan om ett pris, kunder vill handla, så varför inte av dig?

Vad gör dig glad i ditt jobb?

När jag har lagt ner mycket tid, kraft och energi på en affär och äntligen fått iväg offerten som sen visar sig gå vinnande ur konkurrensen, det är sexigt 😉

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här