Ta för givet att kunden vill träffa dig!

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara Veckans Profil eller tipsa oss om en inspirerande profil?
Maila en kort presentation till vp@salesnetwork.se

#KBK #Glädje #Feminist

Namn: Evelina Lodén
Ålder: 28 år
Bor: Varberg
Familj: Sambo + 2 katter
Intressen: Politik, kultur, musik, pojkvännen och katterna 🙂

Arbetsgivare: 101 Relationer
Yrkesroll: Mötesbokare
SalesWord: Ta för givet att kunden vill träffa dig!

Arbetat med: Jobbat som säljare större delen av mitt arbetsliv, B2B med telefon som redskap i vilt spridda branscher.

Jobbar idag med: Bokar möten mellan företag via telefon.
Vad är de viktigaste ingredienserna i din arbetsdag?

Dels struktur, ett bra underlag och kunskap om projektet. Men även att kunna ha kul med mina kollegor och en avslappnad stämning.

Vilka är dina styrkor som mötesbokare?

Jag anpassar mig enkelt till alla typer av människor och pratar med dem på deras vis. Med telefonen som viktigaste redskap är jag duktig på att utnyttja min röst för att skapa en dynamik och ett förtroende. Jag är alltid ärlig och konkret och kan alltid skicka mitt möte vidare till kunden med stolthet.

Hur har du utvecklats i din roll som mötesbokare?

Från att ha trott att mötesbokning och försäljning är typ samma sak har jag fått ett förståelse för hur olika det är. Jag har utvecklats mycket och kanske framförallt har mitt självförtroende blivit bättre, inser mer och mer att jag inte bara har väldigt mycket tur utan är faktiskt en jäkel på att boka möten.

Vilka är de viktigaste faktorerna vid mötesbokning?

Att vara påläst på sitt projekt och att ha ett värde på mötet. Kunna avdramatisera samtalet, vi gör inte en affär på telefon vi ska boka ett möte som vi båda kommer ha nytta av.

Om du hamnar i en bokningssvacka, hur tar du dig igenom den?

Jag lyssnar igenom samtal där jag och andra har bokat möten på samma projekt tidigare för att lyssna efter vad kunderna går igång på. Går igenom mitt manus för att se om jag kan vässa till det lite, kan jag förtydliga värdet på mötet? Kanske ställer jag mig upp en stund. Ger mig själv ett rimligt mål och kämpar!

Hur bemöter du invändningar?

Förklarar att jag förstår vad kunden menar och avdramatiserar sedan problemet. Upprepar värdet på mötet och går på nytt avslut! En invändning är en köpsignal för mig och betyder bara att jag inte har fått fram mitt budskap tydligt nog.

Vad är nästa steg, vad är dina målsättningar? vad gör du om 5 år?

Jag är ganska spontan och tar tiden rätt mycket som den kommer. Fem år är lång tid fram för mig men jag vill alltid lära mig och utvecklas mer inom försäljning och kanske även någon form av ledarskap.

Vilka är dina vassaste tips för att bli en bra mötesbokare?

Ha självförtroende! Ta förgivet att personen du kontaktar vill träffa dig. Mötesbokning är inte försäljning så behovsanalys och att lyssna väldigt mycket på kunden är inte i centrum. Lär dig att presentera värdet på mötet på ett snyggt och intressant vis, var inte för långdragen och ge aldrig upp efter ett nej.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Mina kollegor, nöjda kunder och när man bokar riktigt bra möten – en värdefull person på ett stort företag eller ett möte som redan nu känns som en affär.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här