Winners win, losers lose

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#vinnarskalle #driv #gealdrigupp

Namn: Denny Sacipovic
Ålder: 35 år
Bor: Villa i centrala Halmstad
Familj: Sambo och en son på 4 år
Intressen: Sportintresserad, framförallt Fotboll och thaiboxning. Själv tränar jag en hel del, och ser det som ett sätt att med ett hektiskt arbete få möjlighet att ”koppla bort” arbetet en stund. För tillfället blir det för egen del en blandning av gym, löpning och thaiboxning ca.4 ggr i veckan.


Arbetsgivare: Clearsense
Yrkesroll: Division Manager Digital Sales
SalesWord: Winners win, losers lose

Arbetat med: Försäljning och media sedan jag va 20 år gammal i olika roller för olika företag och media.

Jobbar idag med: Division Manager på Clearsense. Clearsense är en av endast tre aktörer i Sverige som är Premium partner till Google.
Jag är ansvarig för affärsområdet som arbetar med mer komplexa lösningar till större och mer krävande företag när det gäller främst Sem/seo (sökmotoroptimering/adwords).
Jag har ett totalansvar för verksamhetens etablering i Halmstad, Malmö, Göteborg och Stockholm vilket bl.a. innefattar rekrytering, budget, försäljning, säljledning, coachning, utbildning, uppföljning, personalansvar och inte minst säkerställa att kontoren levererar i linje med företagets målsättning.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Det är utan tvekan mitt inre driv och min vinnarskalle i kombination med förmågan att argumentera med alla typer av kunder på ett affärsmässigt sätt.

Hur lång tid tog det innan du kände dig säker i din roll som säljare?

Mina två första veckor, som tfn säljare på Lokaldelen 1999, va jag den enda säljaren som inte hade sålt och jag va övertygad om att det här med att arbeta som säljare absolut inte va något för mig. Veckan efter det så ”spräckte jag försäljningsnollan” och den veckan sålde jag mest av alla. Efter det har jag haft en stadig utveckling uppåt i karriären, och nu tvekar jag inte på att försäljning är det jag ska arbeta med resten av mitt liv på ett eller annat sätt.

Vad anser du vara avgörande egenskaper för att bli en framgångsrik säljare?

Du måste ha ett otroligt starkt driv, sen är det olika saker som driver olika personer. Vissa drivs av att tjäna pengar, andra drivs av att se sitt namn högst upp bland de bästa säljarna i bolaget. Men drivet är enl. mig det absolut viktigaste. Det gör att när motgångarna kommer (för dom kommer för alla – även de bästa) så är det ”drivet” som gör att du tar dig igenom dessa motgångar.

Hur motiverar du dina säljare att varje dag prestera och leverera till 100%?

Det är verkligen det som är utmaningen med att driva en säljorganisation. Som jag sa tidigare så gäller det att i första hand identifiera vad som driver respektive säljare/person, och arbeta med individanpassat ledarskap. Detta, i kombination med att tillsammans i teamet enas om en långsiktig ambition/långsiktiga mål som alla i teamet strävar efter gemensamt, skapar en ”säljkultur”. Ibland får man höra att ”kulturen sitter i väggarna”- det är i mina ögon helt fel. Kulturen sitter i människorna!

Vad är receptet för ett framgångsrikt team/kontor?

Tror inte det finns ett ”recept” som funkar på alla säljkontor/team. Det hänger mycket ihop med vilka individer teamet består av. Men grundprinciperna enligt mig när det gäller att lyckas med försäljning är ändå:
1. Tydliga krav (alla ska veta vad som förväntas utav dom).
2. Arbeta mot tydliga och konkreta mål både individuellt och som team.
3. Ha en tydlig plan för hur vi ska ta oss till målet (ex. hur många samtal ska vi ringa, hur många möten skall vi göra etc.)
4. Kontinuerlig uppföljning av resultat både för teamet och individuellt.

Vad är de största faktorerna till den fantastiska framgångssaga du skapat i din egen karriär?

Återigen mitt inre driv, och att jag ständigt vill utvecklas. Sen är jag otroligt envis och det i kombination med mitt otroliga driv gör att jag aldrig ger upp trots motgångar – jag ser till att fokusera på lösningar istället för att se vilka hinder som dyker upp. Jag är och har alltid varit otroligt hungrig på nya utmaningar, och jag presterar som bäst när pressen är som störst, vilket är en ganska bra egenskap när man arbetar med försäljning.

Vad är nästa steg för dig? Har du nya mål? Vad gör du om 5 år?

Har en hel del mål både privat och yrkesmässigt.
Nästa steg för mig yrkesmässigt är att först och främst nå målet med att sätta den organisation som jag för närvarande håller på att etablera på Clearsense. När den sen är ”up and running” så är nästa steg yrkesmässigt att ta ett ännu större ansvar för en säljorganisation. Typ ”Head of Sale” ”Försäljningsdirektör” och arbeta mer strategiskt för att utveckla säljorganisationen.

Vilka är dina vassaste tips för att göra den säljkarriär man drömmer om?

Bestäm dig för vad du vill uppnå – gör sen allt som står i din makt och lite till för att uppnå dina mål, och framförallt ”GE ALDRIG UPP”! ”If it is importent to you. You will find a way – If its not, you will find an excuse!” Innan du kommer med en ursäkt till varför du inte har lyckats, så börja med att titta dig själv i spegeln och fråga dig själv – ”kunde jag ha gjort mer? Kunde jag ha arbetat hårdare?”
Den enda personen som kan stå i vägen för din framgång, är du själv. Vill du något tillräckligt mycket, så ser du till att hitta en väg. Finns inte vägen, så skapar du den.

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Jag blir glad av att se mina medarbetare växa, och utvecklas som säljare. Se dom sätta sina mål och dela den glädjen med dom är oslagbar. Att följa en säljare från början av säljkarriären till att bli företagets bästa säljare är en kick som slår det mesta jag varit med om yrkesmässigt.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här