Tillit

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#driftig #livsnjutare #frankofil

Namn: Canita Dagård
Ålder: 45 år
Bor: Halmstad
Familj: Gift med Henrik Dagård. Tvillingar Charlie och Cajsa Dagård 13 år
Intressen: Golf, resa & franska filmer

Arbetsgivare: Canita AB med Marknadsföreningen i Halland som största uppdragsgivare
Yrkesroll: Verksamhetschef, konsult, journalist & moderator
SalesWord: Tillit

Arbetat med: Journalist på Sveriges Radio – programledare för ett kultur- och nöjesprogram, TV 3 – reporter för Superstars samt Radio Rix – programinslag samt nyheter. Journalist och försäljningschef på produktionsbolaget Zvision och lokaltv NTV – programledare och reporter. Har intervjuat allt från näringslivsprofiler som Boris Lennerhov, Bert Karlsson och Urban Bäckström till nöjes- och idrottsprofiler som Per Gessle, Håkan Hellström och Pernilla Wiberg. Fotomodell i Paris.

Jobbar idag med: Canita AB med Marknadsföreningen i Halland som största uppdragsgivare. Samt journalist & modell.

Vad är de viktigaste ingredienserna i din arbetsdag?

Struktur: Med många bollar i luften är det viktigt att jag prioriterar och lägger tid på rätt saker. Jag gör listor varje dag vad jag måste hinna och bockar av allt eftersom. Det kommer ofta fler saker på listan under dagen så den fylls ständigt på, men jag brukar hinna med det mesta och alltid det viktigaste.

Effektivitet: Det blir väldigt ineffektivt att ständigt vara tillgänglig och avbrytas i det jag gör just då. Jag är duktig på att fokusera och kan inte alltid svara i telefon. Utan avsätter tid för mejl eller sms istället, men svarar sällan direkt. Behöver fokusera på en sak i taget för att hinna med och prestera på bästa sätt.

Glädje: Jag går alltid in i ett projekt till hundra procent och brinner för det jag gör. Att göra något halvdant fungerar inte för mig. Mina jobb har alltid varit något jag gillar och blir glad av. Så att jobba hårt och mycket är inte svårt. Jag har alltid ställt höga krav på mig själv, men även på de jag jobbar ihop med. Att trivas och finna glädje i det jag gör är ändå samtidigt väldigt viktigt för att lyckas och må bra. En balans i vardagen, men jag har en förmåga att ställa lite väl höga krav ibland. Jag har blivit något bättre på det genom åren.

Valde naturvetenskapliglinje efter att ha gått ut som klassetta i nian. Att plugga gick före att umgås med vänner och min pojkvän. Först när jag flyttade fyra år till Paris efter gymnasiet så började jag släppa de höga krav jag hade på mig själv och lärde mig njuta mer av livet. Fast än idag tänker jag; ”kan jag verkligen gå på den där roliga tillställningen ikväll. Jag måste ju hinna sova mina timmar så jag kan prestera fullt ut på jobbet nästa dag”. Lite som en elitidrottsman som ständigt måste tänka på sömn och mat för att prestera på topp. Fast att hitta på roliga saker ger massor av energi så det är viktigt att peta in!

Vilka är dina styrkor som säljare?

Påläst: Jag försöker förbereda mig på bästa sätt inför ett möte och komma i tid. Ett proffsigt bemötande är något jag själv uppskattar. Från min bakgrund som journalist kan jag ta med mig mycket i mina säljmöten. Att ställa rätt frågor och lyssna in kunden.

Öppen: Jag är nyfiken och intresserad vilket gör att mina möten ibland kan dra ut på tiden och bli väldigt personliga utan att bli privata. Det gör ofta att jag skapar en nära och bra relation. Jag är samtidigt noga med att få ett bra säljavslut.

Ärlig: Att sälja en produkt jag inte brinner för eller måla upp en bild som inte stämmer kan jag inte. Jag behöver själv tro på produkten och vara ärlig även när kunden skulle fråga efter något jag inte kan leverera. Då är jag kreativ och försöker på bästa sätt leverera det kunden önskar. Du vinner aldrig något på att överdriva eller tala osanning.

Hur har du utvecklats som person under din karriär?

I motgång har jag fått mer skinn på näsan och har lärt mig att inte ta ett misslyckande eller påhopp personligt. Jag har alltid varit målinriktad och fokuserat på att prestera, utveckla samt ha kul. På senare år har jag blivit bättre på att tacka nej även till roliga uppdrag så det blir en bättre balans i vardagen och att ta bättre betalt för mina tjänster. Eftersom jag alltid ger hundra procent så är det bättre att tacka nej om jag känner att tiden inte räcker till. Tid för vila och återhämtning är viktigt så mina batterier är fulladdade för det mesta.

Hur tar du hand om befintliga kunder?

Jag försöker vara lyhörd, följa upp och återkoppla så att vi tillsammans kan få ett ännu bättre samarbete. Konstruktiv kritik är utvecklande. Det är viktigt att även få höra sådant som vi kan bli bättre på, jobba långsiktigt och ha en bra relation till kunden.

Vad är din största utmaning som verksamhetschef?

Att fortsätta växa och utveckla verksamheten med små resurser. Det är mycket och många olika arbetsuppgifter som ligger på en person idag. Det här året jobbar vi på att styrelsen allt mer kan stötta och backa upp verksamhetschefen så vi inte står och faller på en person. Men på sikt hoppas vi få utrymme att anlita en till person.

Vad är de största faktorerna till den fantastiska framgångssaga du skapat i din egen karriär?

Mod: Om jag verkligen vill något så kastar jag mig ut. Det får bära eller brista. Jag har alltid gått min egen väg och gjort det jag själv känner är rätt för mig. Jag vänder inte kappan efter vinden, men försöker vara smidig om våra värderingar inte stämmer överens samtidigt som jag är rak och ärlig. Att åka till Frankrike direkt efter gymnasiet och stå på egna ben var väldigt lärorikt. Livet är inte en räkmacka utan bakom varje framgång ligger det ofta väldigt mycket slit. Ser jag en dörr som öppnas så vågar jag ta för mig. Hellre ett nej än att gå och gräma mig för att jag aldrig tog chansen.

Driv: Har jag väl bestämt mig så kör jag på. Det där drivet har alltid funnits i mig. Jag mår bra av att prestera och leverera. Blir det för lugnt och mycket ”same same” så tröttnar jag och behöver nya utmaningar. Är det vissa saker jag tycker mindre om så försöker jag ändå att engagera mig i det. Det blir mycket enklare då. Det ger mig en kick att fokuserar på det positiva och jag blir så fylld av energi.

Glädje: Det viktigaste för mig är att trivas med det jag gör och ha kul på jobbet. Det smittar av sig och då blir det ett väldigt bra resultat också. Gå runt och hela tiden vara negativ tar ju så mycket energi. Gör något åt situationen, gilla läget eller gör något annat.

Vad är nästa steg, vad är dina målsättningar, vad gör du om 5 år?

Var jag befinner mig är inget jag tänker på utan det viktiga är att jag trivs och brinner för det jag gör. Det gör jag så länge jag och det jag jobbar med fortsätter att utvecklas och inte står stilla.

Vilka är dina vassaste tips för att göra den karriär man drömmer om?

Våga tro på sig själv, gå sin egen väg och inte ge upp. Men samtidigt viktigt att vara lyhörd och ändå våga ändra lite på vägen till sitt mål. Vägen är inte spikrak!

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Som verksamhetschef i MiH så är det när jag ser och hör andra lyckas göra affärer, blir inspirerade av våra föreläsare och har det jättetrevligt på våra aktiviteter! Ett glatt mejl eller sms från en medlem eller partner är extra roligt direkt efter Frukostklubben.

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här