VÅGA

Vi möter framgångsrika profiler inom säljvärlden!
Genom att inspireras av andra stärks och utvecklas vi i vårt eget arbete.
Varje vecka följer vi med en av Sveriges vassaste säljare, säljcoacher och andra
intressanta profiler inom säljbranschen, där vi får ta del av hans/hennes framgångssaga.
Vill du vara, eller tipsa oss om en person till Veckans Profil?
Maila en kort presentation och en bild till vp@salesnetwork.se

#vågar #kan #älskarnöjdakunder

Namn: Anna Nibbelblad
Ålder: 34 år
Bor: Bromma / Stockholm
Familj: Gift med Pontus, två barn Leo 4,5 och Elsa 2 år
Intressen: Påta i mina planteringar, umgås gärna med vänner och familj, tränar gärna både på gym och en tur i skogen, inredning ligger mig varmt om hjärtat.

Arbetsgivare: Indiska
Yrkesroll: Säljare/ Butikschef
SalesWord: VÅGA

Arbetat med: Började som sommarvikarie på indiska i gamla stan och blev snabbt 1:e säljare i vår möbelbutik. Blev Visual mercandiser och öppnade och byggde upp en ny butik i Stockholm. Studerat och arbetat som butikschef.

Jobbar idag med: Perfekt service till mina kunder, presenterar en välfylld och inspirerande butik, håller mig uppdaterad i hur sortimentet ska se ut och hur varorna ska placeras. Givetvis har vi också en budget som ska nås!


Vad är de viktigaste ingredienserna i din arbetsdag?

En god arbetsmiljö där vi jobbar åt samma håll och  trivs i varandras sällskap. Ett bra ledarskap är viktigt, det avspeglar sig på hela gruppen, utmaningar är viktigt för mig för att mina arbetsdagar ska bli meningsfulla.

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag kan umgås och hantera många olika typer utav människor. Jag ser varje människa/kund som en utmaning som jag hanterar med respekt, en snabb behovsanalys/kundanalys gör det enkelt för mig att ge kunden det den vill ha, dessutom är jag bra på att prata 😉

Hur har du utvecklats som säljare under din karriär?

Säljet sitter numer i ryggraden utan att det blir en ”säljsituation” där kunden känner sig tvingad till ett köp eller känner ett obehag, jag litar på min magkänsla till 99,9%, jag skulle kunna tänka mig en säljcoach roll i framtiden!

Vad tänker du om invändningar?

En invändning från kunden är viktig, det är ett verktyg för mig/oss att kunna bli bättre, kritik är jag inte rädd för utan enligt mig ska man se det som en utvecklingsmöjlighet.

Om du hamnar i en säljsvacka, hur tar du dig upp igen då?

Alla hamnar i svackor… jag hade en för ett tag sedan efter en incident som påverkat alla i företaget, jag var låg ett tag men insåg ganska snart att min och mina kunders dag blir inte bättre utav att jag tacklar av, dessutom har jag roligare på jobbet när jag ger allt!
Så mitt tips… helt ok med en svacka men se till att den inte varar mer än 2 dagar, vrid och vänd på dina tankar och känslor!

Hur tar du hand om stamkunder?

När jag jobbade i möbelbutiken hade jag en större kundkrets som var stamkunder då visste jag precis vilka möbler och vilken inredning de behövde till sina projekt så jag tog såklart kontakt med dem och informerade om vilka varor som kommit eller skulle komma, det är lätt och viktigt att ta hand om sina stamkunder är dom nöjda förblir dom stamkunder!

Vad är nästa steg, vad är dina målsättningar, vad gör du om 5 år?

Mitt nästa steg är att hitta en ny utmaning, jag saknar att jobba mer med mina kunder! Skulle gärna hitta en passande tjänst som b2b säljare eller liknande, ledarskapet står mig även varmt om hjärtat. Jag lämnar alla dörrar öppna, och är redo för nya friska tag. Eventuellt blir det skola till hösten då jag sökt in till en utbildning inom logistik. Lager och transporter är något som jag tycker är mycket spännande!

Vilka är dina vassaste tips för att bli en framgångsrik säljare?

Var självsäker och påläst, en kunnig säljare inger ett proffsigt intryck, du måste veta vad du säljer och så mycket som möjligt om vart varan/produkten kommer ifrån, har du inte svar så se till att ta reda på det och återkoppla till kunden, va trogen och lita på magkänslan!

Vad gör dig glad i ditt jobb?

Det som gör mig glad i mitt jobb är när jag gör min kund nöjd!
Jag har många gånger hjälpt kvinnor att hitta nya kläder till sina garderober då de inte handlat på flera år då inget passar utav olika anledningar… Dom är oftast arga, bittra och negativa men efter 5 min i provrummet så har dom fått ett gäng nya outfits och är tårögda av lycka för sina nya kläder… Det gör mig och min arbetsdag, jag är dessa kvinnor evigt tacksamma då jag fått äran att hjälpa dem!

Profilarkiv

Fler framgångsrika säljprofiler hittar du här