Säljstruktur – Säljarens bästa vän

Tiden går vansinnigt fort och månader och dagar swishar förbi oss fortare än kvickt! Som säljare gäller det att maximera den tiden vi har och verkligen göra allt för att vi ska arbeta så effektivt som möjligt. Det är många moment som ska hinnas med under en vecka, allt ifrån prospektering, mötesbokning, kundbesök, kundvård, administration, uppföljning, med mera. Därför gäller det att arbeta smart, dels för att hinna med så mycket som möjligt men även för att hålla en hög kvalitet på arbetet som ni utför!

Finns det en möjlighet att bryta ner dagens olika moment och fokusera helhjärtat på det man gör för stunden finns det mycket att vinna! Att arbeta i olika kluster, t.ex. börja dagen med att prospektera under en viss tid, därefter spendera tid med kunderna i telefon och boka möten under vissa klockslag, skicka ut offerter under en viss dag/tid, osv. istället för att ringa ett enstaka samtal, skicka en offert, svara på ett mail, så finns det en stor möjlighet att vi kan fokusera bättre på varje moment. Det finns människor som är duktiga på att hålla många bollar i luften och vi ska såklart se till att de parallella processerna finns där! Dock är det bevisat att vi människor inte är så duktiga som vi gärna vill tro på att göra många saker samtidigt då ofta kvalitén sjunker som följd. Därför bör vi som sagt komma ihåg att fokusera helhjärtat på en sak i taget och verkligen gå in för det ni tar er för just i stunden.

Arbetar ni medvetet med er säljstruktur genom era timmar, dagar, veckor, månader och år kan ni därmed öka er kvalitet i varje moment. Med det skrivet så lovar vi att ni kommer att märka av en stor skillnad i ert slutresultat!

Har ni fler tips på hur vi kan jobba på ett mer strukturerat sätt och höja kvaliteten i ert arbete? Diskutera på våra sidor på Facebook/LinkedIn/Instagram. Kör hårt där ute!!