Framgångsfaktorer för toppsäljare

Vilka framgångsfaktorerna är för toppsäljare är säkerligen en fråga som de flesta som har höga ambitioner att lyckas som säljare ställer sig med jämna mellanrum. Vad är det som särskiljer dessa klart lysande stjärnor från ”medelmåttorna” och tar dem till toppen? Är det den personen som har bäst avslutsteknik? Den som kan mest om kundens bransch och företag? Är det den som har trevligast på mötet? Den som kommer med de bästa insikterna som hjälper kunden att spara pengar, tid, förenklar processer, etc.?

Frågorna är många och det finns inget ”rätt” eller ”fel”. Vi är alla människor som fungerar olika, både våra kunder och vi som (topp)säljare. Att kunna anpassa sig till olika personlighetstyper är såklart en fördel oavsett om man ska sälja något eller bara ha en trevlig stund.

Jag har många gånger frågat mig själv vad det är som gör att jag köper saker av människor och vad som har hänt i processen de gångerna när jag har gjort ett köp som känns extra bra i magen. Ni vet, de gångerna när man har gått därifrån med ett leende på läpparna och man känner sig som en riktig vinnare.

Jag älskar att köpa saker av människor jag tycker om och frågan är då vad det är som dessa människorna gör för att jag ska få den känslan? Oavsett om man köper något eller om man bara umgås med olika människor, så är det ju alltid mycket roligare att umgås med glada, sprudlande och positiva människor. Energin smittas av och inget är väl så befriande att kunna må bra och skratta med de personerna i sin omgivning?! En säljrelation är inget undantag!

Visst är det vissa människor som vi träffar som vi känner att vi mår bra av att ha i vår närhet? Kan det vara så att den positiviteten smittar av sig på våra kunder? Personligen så faller jag pladask för personer där deras passion lyser igenom och de gör allt för att det som de verkar för ska bli så bra som möjligt. Jag rycks med och lyssnar på vad denna berättar för mig. Den talar till mina känslor och helt plötsligt blir det rationella inte viktigt längre eftersom det målas upp något annat. En bättre framtid. En lättare vardag. Ett bättre sätt att nå ut till fler kunder. Jag fullkomligt älskar att lyssna och köpa av människor som brinner för sin sak och är sig själva! Det genuina i personerna speglas i hur de berättar om deras tjänster eller produkter och ger en sådan övertygelse att varenda cell i min kropp vill köpa!

Ett motto som jag har haft sedan jag en gång i tiden började som telefonförsäljare och som jag tagit med mig ut på fältet är – Oavsett som jag ringer eller besöker en kund så ska det alltid kännas positivt och kul att jag hör av mig eller att jag kommer förbi. Jag försöker alltid ge så mycket jag kan av mig själv och min energi till mina kunder. Det smittar av sig, jag lovar! Testa om ni inte redan gör det!

Om ni drar er till minnes en person som ni har köpt av, vad var det som gjorde att ni köpte av just den personen? Hur kändes det efteråt och hur kan ni ta med er det i er vardag för att öka er försäljning?

Har ni fler tips på hur vi tar steg för att nå toppen? Härligt! Diskutera gärna på våra sidor på LinkedIn, Facebook och Instagram. Kör hårt!!