Boosta er själva och era säljkollegor!

Har ni någonsin reflekterat över vad det är ni gör när det går som bäst för er i ert arbete? När ni klarar budget månad efter månad, magkänslan är otroligt bra och ni är inne i ett ”flow” där det känns som saker går er väg utan större ansträngning? Vi önskar att vi hade kunnat vara i det tillståndet hela tiden eftersom då är det som roligast att jobba som säljare!

Dock har de flesta även upplevt det motsatta tillståndet, det vill säga när saker tar tid och kraft och det känns som att det blir ”stolpe ut” lite för ofta. Kunden vill ”vänta med att fatta ett beslut även om det verkar jättebra”, något utom er kontroll strular till sig på vägen eller att den stora ordern som ni förväntade er att komma in uteblev. I det här läget är det lätt att dra ner på tempot. Det blir helt plötsligt tyngre att kontakta kunderna eftersom det fortfarande ”svider” lite efter att fått beskedet att en kund tackar nej, när det är tufft att få till möten eller när vi måste handskas med missnöjda kunder av olika anledningar.

Att ansluta sig till människor som också har det lite tufft för tillfället är enkelt. Det är ju skönt att få medhåll att ”inga kunder vill köpa denna tiden på året” eller att ”våra produkter är så dyra att det är svårt att sälja dem”, etc. Även om det är skönt för stunden att få gnälla av sig så hjälper denna taktiken inte ert resultat och det kan även dra ner era kollegor i ”deppigheten”. Att älta hur tufft det är för tillfället är inte det som ni behöver just nu! Det ni behöver är däremot att omge er med rätt sorts människor! Personer i er omgivning som ger er energi och pepp och som är inne i en bra period där de säljer i mängder! Gör ett aktivt val och låt er inspireras av dessa kollegorna! Ställ frågan vad deras nyckel till framgång är! 

Varför inte ”boosta” er själva? Lista era absolut mest nöjda kunder och fundera på varför de älskar era produkter? Ring upp dem och fråga om det är något extra ni kan göra för dem samt få dem att berätta hur era produkter/tjänster har hjälp deras verksamhet framåt. Fråga om det är okej att använda dem som referenser till framtida nya kunder. Att ha nöjda kunder och kundcase att använda ger otroligt mycket energi! Detta är något som ni kan dela med er av till era kollegor på kontoret och verkligen peppa varandra inför nya och spännande kundkontakter! 

När ni har provat detta vill vi gärna veta hur det gick! Skriv på våra sidor på Facebook, LinkedIn eller Instagram. Vi tror på er, lycka till!